Schimbarea ANAF pentru toți românii. Cum sunt afectați cetățenii
ANAF a venit cu o veste mare pentru toți românii. Schimbarea era așteptată de ceva timp, dar digitalizarea și demersurile pentru așa ceva au durat. De acum e însă oficial.
ANAF le va permite românilor să-și plătească în rate datoriile. Măsura se aplică și firmelor. Agenția a elaborat proiectul pentru aprobarea procedurii de aplicare a acordării eşalonării la plată de către organul fiscal central. Eşalonarea în rate se acordă pe o perioadă de maxim 12 luni, pentru obligaţiile bugetare datorate după declararea stării de urgenţă.
Noile măsuri fiscale în vederea sprijinirii mediului de afaceri au fost aprobate prin Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 181/2020.
E important de știut că cererile depuse de contribuabili, atât înainte, cât şi după publicarea ordinului în Monitorul Oficial al României, sunt analizate de organele fiscale centrale în vederea soluţionării. Pentru protejarea sănătății în plină pandemie, cererile vor putea fi depuse prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, după publicarea ordinului in Monitorul Oficial al României.
Ce trebuie să faci ca să te califici pentru noile facilități ANAF
Potrivit ANAF, sunt câteva condiții de îndeplinti. De exemplu, debitorul trebuie să depună cerere până la data de 15 decembrie 2020 sub sancţiunea decăderii şi să nu înregistreze obligaţii bugetare restante la data declarării stării de urgenţă, nestinse la data eliberării certificatului de atestare fiscală.
Totodată, nu trebuie să se afle în procedura faliment sau în dizolvare și trebuie să aibă depuse toate declaraţiile fiscale şi să nu i se fi stabilit răspunderea potrivit legislaţiei privind insolvenţa şi/sau răspunderea solidară, potrivit prevederilor art. 25 şi 26 din Codul de procedură fiscală.
În cazul în care te întrebi dacă îți poate fi de ajutor, ei bine, e o alternativă la măsurile fiscale adoptate după intrarea în starea de urgenţă, în vederea susţinerii conformării voluntare la plată pentru obligaţiile acumulate în perioada de criză sanitară.
Totodată, reprezintă o procedură simplificată de acordare a eşalonării la plată, pentru contribuabilii care şi-au achitat obligaţiile fiscale datorate până la data intrării în starea de urgenţă şi se acordă numai în baza unei cereri la care se poate ataşa o propunere de grafic, fără a fi depuse alte documente.
Termenul de soluţionare este de cel mult cinci zile şi se suspendă executarea silită pentru obligaţiile bugetare ce fac obiectul eşalonării la plată.
Nu în ultimul rând trebuie reținut că se poate solicita, de două ori pe perioada de valabilitate a eşalonării la plată, modificarea eşalonării la plată prin includerea în eşalonare a obligaţiilor ce constituie condiţie de menţinere a valabilităţii acesteia şi se poate menţine eşalonarea la plată pierdută, de două ori pe perioada de valabilitate a eşalonării la plată.